Bogdage på biblioteket
Det blev gjort forskelligt på de to biblioteker og også rettet til og ændret efter hvert klassebesøg.
Forløbet havde en varighed af 1,5 time, og der var to bibliotekarer, der underviste.
Nedenfor finder I nogle af de elementer, som forløbet blev sammensat af:
Quiz og bytEn lille opvarmningsøvelse der varer ca. fem minutter. |
Litt:QuestHer er formålet at de unge kommer rundt i biblioteket og lærer det at kende. De finder ud af, hvor de kan finde forskellige slags bøger, og støder måske på en bog de selv har lyst til at læse. De unge havde efterspurgt konkurrence, så det var en god måde at bruge det element og vise, at det kan være sjovt og anderledes at komme på biblioteket. |
BogkortFormålet med bogkortene var, at lave ung til ung anmeldelser af de bøger de havde læst. De skulle udfylde et bogkort for hver bog fra bogkassen de havde læst. De udfyldte kort kom så sammen med bogkassen ud til en ny klasse, som kunne kigge anmeldelserne igennem, når de skulle vælge bøger. Bogkortene var nemme at udfylde; de skulle skrive en sætning om bogen og give den stjerne i fem forskellige kategorier. Vi havde også printet labels med bogforsiderne de kunne klistre på, så det var nemt at se hvilken bog kortet handlede om. Det tog ca. fem minutter. |